02 March 2013

Bagaimana Pendapatan Melalui Jualan Downline Dikira?

Kerana perniagaan ini berkonsepkan MLM, maka secara automatiknya akan ada keuntungan dari jualan downline. Dan dengan syarikat yang admin sertai dan perkenalkan kepada anda ini, anda bukan sahaja mendapat keuntungan dari jualan downline yang anda taja malah anda juga akan turut menerima keuntungan dari jualan downline kepada downline anda (overriding bonus). Itulah keunikan plan pemasaran syarikat ini.

Baiklah, berikut contoh pengiraan pendapatan:

Anda mendaftar pada level MANAGER dan telah mendaftarkan rakan anda menjadi AGENT di bawah anda (direct downline). Contohnya AGENT anda tadi menjual Celcom RM10 (C10). Harga C10 untuk MANAGER ialah RM9.50 dan harga C10 untuk AGENT ialah RM9.60. Ada perbezaan sebanyak 10sen disitu. Maka perbezaan harga 10sen itulah keuntungan yang anda perolehi dari jualan downline dan akan dimasukkan ke dalam akaun anda secara automatik.

Kerana anda bukan sahaja mendapat keuntungan dari jualan direct downline, saya tunjukkan sedikit bagaimana anda turut mendapat keuntungan dari jualan downline kepada downline anda. Sekiranya AGENT tadi mendaftarkan FIRST RETAIL dibawahnya dan first retail itu menjual C10, secara automatik anda akan mendapat komisen 10sen dan AGENT anda tadi mendapat 5sen. Inilah keunikan wujudnya perbezaan pakej pendaftaran yang diperkenalkan.

Jika dilihat melalui 1 jualan sahaja, tidak dinafikan komisen tersebut nampak sedikit. Setakat 10sen, nak beli gula-gula pun tak dapat. Tapi anda harus ingat, ini adalah perniagaan berkonsepkan MLM - maka secara ironinya, anda perlu mempunyai downline yang ramai untuk mendapat komisyen yang banyak. Semakin banyak downline anda, semakin banyak juga komisen yang akan anda perolehi kerana setiap jualan mereka, anda dapat komisen.


Untuk gambaran yang lebih jelas, lihat contoh pengiraan di bawah:-



Andaikan anda mempunyai 5 AGENT dan setiap agent anda mempunyai 5 FIRST RETAIL. Mereka menjual C10 sebanyak 10 kali dalam sehari. Maka keuntungan yang akan anda perolehi adalah seperti berikut:


Komisen anda dapat dari AGENT (sehari):

✓ 10sen komisen X 10 kali jualan sehari = RM1 komisen
✓ RM1 komisen X 5 AGENT = RM5 sehari


Komisen anda dapat dari FIRST RETAIL agen anda:

✓ 10sen komisen X 10 kali jualan sehari = RM1 komisen
✓ RM1 komisen X 25 FIRST RETAIL = RM25 sehari


Total komisen sehari: RM5 + RM25 = RM30

Total pendapatan sebulan: RM30 X 30 hari = RM900


RM900 sebulan, siapa nak bagi? Dan itu baru keuntungan dari jualan downline sahaja. Belum termasuk dengan jumlah pendapatan yang bakal anda perolehi semasa mendaftar downline yang harganya anda sendiri tetapkan. Tentu saja pendapatan akan berganda lagi. Apa yang penting, usaha biar berterusan dan bersungguh-sungguh.

No comments:

Post a Comment